Selamat Datang ke halaman Karang Karya. Semoga segala ilmu pengetahuan yang ada di sini dapat dimanfaatkan sebaiknya




ShoutMix chat widget







Cuti Sekolah Yang Lalu

Mimpi Yang Menakutkan




yahoo
Sarah Shop
ranoadidas
brudirect
brunei news
Google



* Tahukah anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku

* Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan

* Orang yang jarang berfikir paling minimum mempunyai 10,000,000,000 sel otak (neuron) & Orang yang rajin berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 sel otak. Semakin kerap kita berfikir semakin banyak sel otak terbentuk.

* "mengkritik tidak bererti menentang, setuju tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik" "tegur biarlah jujur, ajar biarlah sabar,Didik janganlah diherdik"

Rabu, Ogos 13, 2008
Saya Sebuah Basikal

Saya berasal dari Negara Jepun. Saya dibuat di sebuah kilang besi. Badan saya terdiri daripada besi, kaca dan getah.

Pada suatu hari, saya dan kawan-kawan saya diletakkan di sebuah bilik pameran. Saya merasa sungguh gembira kerana ramai orang memuji saya.

‘Ayah! Yang itu sangat cantik’, kata seorang budak kepada ayahnya sambil menunjuk ke arah saya.

Beberapa hari selepas itu saya dan kawan-kawan saya dibawa masuk ke dalam sebuah kapal yang besar. Kami merasa sangat gembira bila mengetahui bahawa kami akan dihantar ke Negara Brunei Darussalam. Kami berada di dalam kapal itu kira-kira selama dua minggu.

Apabila kami sampai di Brunei, kami dibawa ke sebuah kedai. Pada masa itu ramai budak-budak melihat kami. Mereka seronok melihat kami.

Tidak lama kemudian, saya dimasukkan ke dalam sebuah lori dan dibawa ke sebuah rumah. Seorang budak lelaki telah duduk di atas saya. Saya lihat dia amat gembira sambil mengayuh saya. Setelah dia penat, dia terus menyimpan saya di tempat yang selamat. Saya lihat dia menyarungkan sesuatu pada leher saya.

Ada sekeping kertas dengan tulisan, ‘Ini basikal Ahmad’


TAHUKAH?

Basikal pada awalnya telah dicipta pada tahun 1817 oleh seorang rakyat Jerman yang bernama Baron Karl von Drais. Ia diperbuat daripada kayu yang mempunyai tempat duduk dan pemegang (handle) tetapi ia tidak mempunyai pengayuh (pedal). Ianya digerakkan dengan cara mengayuh kaki ke lantai.



0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home