Selamat Datang ke halaman Karang Karya. Semoga segala ilmu pengetahuan yang ada di sini dapat dimanfaatkan sebaiknya




ShoutMix chat widget







Hobi Saya

Saya Sebuah Basikal

Cuti Sekolah Yang Lalu

Mimpi Yang Menakutkan




yahoo
Sarah Shop
ranoadidas
brudirect
brunei news
Google



* Tahukah anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku

* Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan

* Orang yang jarang berfikir paling minimum mempunyai 10,000,000,000 sel otak (neuron) & Orang yang rajin berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 sel otak. Semakin kerap kita berfikir semakin banyak sel otak terbentuk.

* "mengkritik tidak bererti menentang, setuju tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik" "tegur biarlah jujur, ajar biarlah sabar,Didik janganlah diherdik"

Jumaat, Ogos 15, 2008
Kebakaran

Pada hari Ahad yang lepas, saya dan kakak saya berada di rumah. Ayah dan ibu saya telah keluar pergi menghadiri acara perkahwinan. Untuk menghilangkan rasa bosan, saya telah bercadang untuk bermain congkak dengan kakak saya.

Sedang kami asyik bermain congkak, saya terdengar bunyi riuh-rendah yang datang tidak jauh dari rumah saya.

‘Tolong!’, teriak seorang lelaki dari luar rumah.

Saya dan kakak saya segera menjenguk keluar jendela. Saya terkejut apabila melihat asap yang berwarna kelabu berkepul-kepul keluar dari rumah jiran.

Kakak memberitahu saya, ‘Rumah jiran kita terbakar!’

Ramai orang cuba membuat bantuan. Saya dapat saksikan ada yang cuba menolong mengeluarkan barang-barang dari rumah jiran supaya tidak dijilat api. Ada juga yang telah cuba memandamkan api.

Tidak lama kemudian, siren kenderaan bomba kedengaran menandakan pihak bomba hampir tiba. Anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan api tersebut yang sudah membakar separuh daripada rumah jiran saya. Lima belas minit kemudian, akhirnya api dapat dipadamkan.

Saya dapat lihat jiran saya sangat sedih dengan kejadian itu, tetapi mereka bersyukur kerana mereka semuanya selamat walaupun banyak barang-barang mereka telah terbakar.


TAHUKAH?

Api memerlukan gas oksigen untuk terus menyala.


0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home