Selamat Datang ke halaman Karang Karya. Semoga segala ilmu pengetahuan yang ada di sini dapat dimanfaatkan sebaiknya




ShoutMix chat widget







Sahabat Karib Saya

Kebakaran

Hobi Saya

Saya Sebuah Basikal

Cuti Sekolah Yang Lalu

Mimpi Yang Menakutkan




yahoo
Sarah Shop
ranoadidas
brudirect
brunei news
Google



* Tahukah anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku

* Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan

* Orang yang jarang berfikir paling minimum mempunyai 10,000,000,000 sel otak (neuron) & Orang yang rajin berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 sel otak. Semakin kerap kita berfikir semakin banyak sel otak terbentuk.

* "mengkritik tidak bererti menentang, setuju tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik" "tegur biarlah jujur, ajar biarlah sabar,Didik janganlah diherdik"

Selasa, Ogos 19, 2008
Guru Yang Saya Kagumi

Salah seorang guru yang saya kagumi ialah Cikgu Alias. Dia merupakan guru mengajar pelajaran matematik. Dia berumur empat puluh lapan tahun dan telah mengajar saya sejak saya dalam darjah tiga. Beliau telah menjadi seorang guru selama dua puluh lima tahun.

Beliau seorang guru yang baik, bertanggungjawab, rendah diri dan suka menolong. Beliau akan mengajar anak-anak murid beliau sehingga mereka memahami pelajaran yang diajarkan. Sekiranya ada di antara murid-murid memerlukan kelas tambahan, beliau dengan senang hati akan mengadakannya secara percuma dan tidak meminta bayaran.

Selain itu, kadang-kala beliau juga membawa anak-anak murid beliau beriadah pada hujung minggu sekiranya ada masa lapang. Ini akan merapatkan lagi hubungan antara seorang guu dengan anak murid.

Selama tiga tahun berturut-turut sehingga tahun ini, Cikgu Alias telah dipilih sebagai Guru Contoh di sekolah saya. Namun beliau tetap merendah diri dan tidak sombong dengan gelaran itu. Malah beliau semakin kuat semangat untuk menjadikan anak-anak murid beliau sebagai murid yang pintar.

Saya amat beruntung mendapat seorang cikgu yang bertanggungjawab seperti Cikgu Alias. Beliau akan saya kenang sampai bila-bila.


TAHUKAH?

Mulai tahun 1991, Negara Brunei Darussalam menyambut Hari Guru pada setiap 23hb September. Tarikh 23hb September merupakan tarikh Al-Mahrum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien diputerakan, dipilih sebagai Hari Guru Negara Brunei Darussalam, bagi mengenang jasa dan sumbangan Al-Mahrum dalam bidang pendidikan termasuklah dalam pendidikan agama di Negara Brunei Darussalam.



1 Comments:

Bagus👏🥇

26 April 2021 pada 7:50 PTG  

Catat Ulasan

<< Home