Selamat Datang ke halaman Karang Karya. Semoga segala ilmu pengetahuan yang ada di sini dapat dimanfaatkan sebaiknya




ShoutMix chat widget







Berbuat Jasa

Guru Yang Saya Kagumi

Sahabat Karib Saya

Kebakaran

Hobi Saya

Saya Sebuah Basikal

Cuti Sekolah Yang Lalu

Mimpi Yang Menakutkan




yahoo
Sarah Shop
ranoadidas
brudirect
brunei news
Google



* Tahukah anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku

* Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan

* Orang yang jarang berfikir paling minimum mempunyai 10,000,000,000 sel otak (neuron) & Orang yang rajin berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 sel otak. Semakin kerap kita berfikir semakin banyak sel otak terbentuk.

* "mengkritik tidak bererti menentang, setuju tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik" "tegur biarlah jujur, ajar biarlah sabar,Didik janganlah diherdik"

Selasa, Ogos 26, 2008
Banjir
Banjir adalah merupakan satu bencana alam yang terhasil daripada curahan air hujan yang turun tanpa berhenti. Akibatnya banyak kawasan - kawasan tanah rendah ditenggelami oleh air seperti kawasan-kawasan kampung pendalaman begitu juga kawasan bandar / kota tidak terkecuali menghadapi masalah banjir
Hujan yang turun tidak berhenti sejak dua hari yang lalu telah membuatkan penduduk kampung merasa risau. Air mula naik mencecah lantai ruang tamu.

Pak Kasim menyuruh keluarganya supaya bersiap sedia kerana banjir sudah melanda. Isteri dan anak-anaknya mengumpulkan barang-barang yang penting seperti dokumen dan pakaian agar tidak rosak terkena air banjir. Selepas itu Pak Kasim dan keluarganya serta penduduk kampung mula disuruh untuk pergi ke kawasan sekolah yang ada di kampung itu. Sekolah itu berada di atas bukit dan adalah tempat selamat dan tidak akan dilanda banjir.

Kira-kira tiga jam kemudian, hujan mula perlahan-lahan menjadi reda. Orang kampung pun merasa senang hati. Hujan berhenti tidak lama selepas itudan air pula semakin surut. Akhirnya penduduk kampung disuruh uktuk pergi ke rumah masing-masing kerana keadaan sudah selamat.

Pak Kasim dan keluarga mula membersihkan rumah mereka yang telah dikotorkan oleh air bajir. Ketika penduduk kampung sibuk membersihkan rumah halaman masing-masing, ketua kampung datang untuk menyampaikan berita kepada penduduk kampung. Beliau memberitahu bahawa longkang kampung itu kotor dan telah tersumbat. Itu telah menyebabkan banjir di kampung itu. Kemudian semua penduduk kampung itu bergotong-royong membersihkan longkang-longkang supaya kampung mereka tidak lagi dilanda banjir.



TAHUKAH?

Cuaca Negara Brunei Darussalam dipengaruhi oleh angin monsun. Ianya terdiri daripada Monsun Timur Laut dan Monsun Barat Daya. Monsun Timur Laut berlaku dari bulan Disember sehingga bulan Mac. Manakala Monsun Barat Daya berlaku dari bulan Mei sehingga bulan September. Bulan-bulan yang lain dipanggil sebagai Peralihan Monsun.



0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home